неделя, януари 18, 2009

Всеки да си знае мястото


UPDATE: Осъвременен, по-подробен и не-личен вариант на този текст може да намерите тук, в блога на ILLFB

Болен съм.

Един лимфен възел под дясната ми мишница се е подул и се бори да достигне размерите на кокоше яйце. От него излиза изпъната нишка и в момента тя е допълзяла чак до лакътя ми. (Няколко дни по-късно, вече пълзи и към дланта.) Всичко това, разбира се, е болезнено. Инфекцията води със себе си верига от други гадости, или както е казал народът, "Едно зло не идва само". Една беда е като парченце домино, което пада и събаря други парченца домино в безмилостна, жестока верига.

Но болестта ми не може да се сравни с огорчението, което ме души и засяда като буца в гърлото ми.

Откъде да започна. Моето хоби и професия е да създавам видео-игри. Бих искал да предложа на вниманието ви една графика, която демонстрира съотношението мъже - жени в тази професия.



Мъжете са 92%, жените са само 8%, при това средното им заплащане (в САЩ) е с близо 10 000 долара годишно по-малко от това на мъжете на същата позиция.

Това, че игрите се правят главно от мъже и за мъже, по мое мнение ги осакатява и им пречи да се развият като изкуство. Но да оставим тази тема - за нея може да видите другия ми блог, който е посветен специално на игрите.

Какво се случва с тези 8% жени, това е интересно.

Днес се натъкнах на нещо, което съм пропуснал с цяла година.
Преди около година излезе Assassin's Creed. Не си заслужава да говоря кой знае колко за самата игра. В нея имаше смайващи неща, които не бяха правени от никого досега. Имаше и много грешки, които правеха геймплея скучен и повтарящ се.

Джейд Реймънд е продуцент на играта. Преди това се е занимавала с програмиране, компютърни науки и разработка на други игри. В Assassin's Creed тя участва в дизайна, както и в ръководенето на целия екип (неща, които макар и в по-малък мащаб, и аз съм правил за своите проекти). Като продуцент, тя дава редица интервюта и презентации.

Ето две, едното е на английски, другото на френски. Не е нужно да щракате на тях - в самите интервюта няма нищо интересно, особено ако не играете игри, слагам ги просто като пример.



Изгледал съм много интервюта, и във всяко едно Джейд проявява компетентност. Тя не е правила гафове, каквито например направи продуцентът на бъдещия хит StarCraft 2 (той неочаквано и без да иска се издаде, че само бегло познава играта си).

Има един проблем, обаче. Джейд е жена, при това - попадаща в нормите за красота. Сьответно под всяко едно такова видео недоебаният чикиджия слага коментар колко би искал да я ебе, или че тя е "жената - мечта" за всеки играч, че иска да се ожени за нея, и т.н. Журналистите не направиха изключение и някои от тях фокусираха нещата не върху играта, а върху това колко е красива Джейд. Oбсъждаха я по воайорски начин, по който никога не биха обсъждали един мъж - продуцент. Тръгна и слух, че Jade ще прави снимки по бикини в Maxim, който светкавично беше опроверган, но си остана във въздуха (както се казва, пусни слуха, че сестра му е курва, нека той после доказва, че няма сестра). След като сами направиха всичко това, същите журналисти започнаха да се оплакват, че Jade отвличала вниманието им от самата игра (!!); че било нечестно акцентът да се поставя върху външността на Jade, а не върху играта (нито Ubi, нито Jade са допринесли с нещо за това развитие, както могат да покажат десетките филмчета в GameTrailers.com).

В крайна сметка се стигна до появата на този комикс...

...към който няма да давам линк, макар че е много лесно да бъде намерен...

В общи линии, в него Джейд, с глуповато и миловидно личице, прави свирки на отчаяни (вероятно девствени) компютърни маниаци, за да ги убеди да купят играта. Какво е най-унизителното в комикса? Интересно, но най-обидното не е това, че във финалния кадър косата, лицето и тялото на Джейд е групово опръскано със сперма. Обидното е всъщност в най-първия кадър, в който тя е толкова глупава и празноглава, че не може да произнесе "creative". (В първия панел тя се опитва да се представи като "творческото влияние, стоящо зад играта", но всъщност говори заучени фразички, които с мъка си спомня). Т.е. в този комикс Джейд е една нямаща нищо общо с играта си секс-кукла, поставена там, за да привлича внимание към нещо, което изобщо, ама изобщо не разбира.

Струва си да се обърне внимание и на техническото качество на комикса. Това не е творение на някакъв аматьор, а на професионален художник на комикси - заслужилият чичар Дейв Чюнг. В самия комикс не са видими полови органи, а самата Jade носи бикини, т.е. комиксът би могъл дори да бъде публикуван в нормален вестник или списание. Това по никакъв начин не променя порнографското усещане, което е изключително силно.

Масовата чичарска реакция, разбира се, е одобрение на комикса като "израз на свободомислие", "проява на хумор" и т.н. Това не било унизителна гавра, а остроумие, и комиксът не обиждал жените като цяло, а бил насочен само към Джейд. (Интересно все пак, защо известните жени винаги стават жертва на точно такъв "хумор", което не може да се каже за известните мъже.)

Следва стандартното обвиняване на жертвата от типа "Тя сама си го е търсила; Ubisoft са виновни, защо разчитат някаква жена да рекламира играта им като курва" и т.н. В действителност, нормално е точно Джейд да представя играта си пред журналистите, тъй като това е част от работата на продуцента / дизайнера - да представя пред всички продукта, който разработва. Във всяко едно видео Джейд демонстрира единствено играта си (голяма част от филмчетата дори са само геймплей с нейния глас зад кадър - т.е. тя само обяснява и изобщо не се вижда).

Накратко, нейното единствено прегрешение е, че е жена. Тъй като е красива жена, тя не би могла да разбира за какво говори и наистина да е участвала в направата на играта; каквото и да говорят фактите, очевидно ролята й е просто да привлича мъжкото внимание. Жените нямат право да бъдат умни, компетентни, или на лидерски позиции. Ако се появят публично и не отговарят на нормите за красота, реакциите са снизходителни / подигравателни, ако пък са "красиви", е особено очевидно, че са проправили пътя си нагоре със свирки, а не с ум. Тогава трябва да им се напомни, че те са просто едни кофи, предназначени за изхвърляне на сперма, и че са твърде глупави, за да могат да вършат "мъжка" работа.

В игровата индустрия жените са много малко, но ги има. Най-прясното име е Kim Swift, създателка на уникалния Portal. Обикновено обаче те стоят в сянка и не рекламират така упорито собствената си игра. Някои от тях са до такава степен потънали в сянката, че научавам за ключовата им работа по level design, изграждане на свят или история само от изучаване на списъците с имена в края на играта. Е, оказва се, че има защо да не се показват. Защото какъв е "урокът", който тази случка "преподава"? Стойте в сенките, или най-добре, изобщо не припарвайте до тази професия. Вършете си "женските" неща вместо това. Вършете това, за което сте направени.

Разбира се, нормалният отговор на този анализ е да не се впрягам за дреболии. Някакъв тъпанар нарисувал нещо - голяма работа. Та всичко това е една лична, изолирана история, която не е нищо особено, и изобщо не крие в себе си зависимостите, което й приписвам.

Ето така се връщаме към огорчението, което сякаш се разлива като отрова по вените ми. И към доминото. Намирам се в свят, оплетен от причиноследствени връзки, и ги виждам - толкова кристално ясно - че не мога да повярвам, че нещо толкова очевадно може да остане незабелязано. Уви, нормалните хора винаги успяват да ме опровергаят, вървейки по-безмозъчно и от животни по програмираните си пътища. Единственото нещо, за което използват ума си, е да се самозалъгват, когато някой неизбежен лъч светлина прореже зрението им. И продължават да се блъскат по 100 пъти в една и съща стена.

18 коментара:

  1. Анонимен20/1/09 12:04

    Виж туй:

    http://whatsthatcrap.blogspot.com/2009/01/blog-post_13.html

    ОтговорИзтриване
  2. http://www.destructoid.com/xbox-developer-killed-by-husband-in-murder-suicide-97954.phtml

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен23/1/09 00:00

    Mного точно си го описал.

    Все някой трябва да свърши черната работа по виждането. Дениа също го прави от време на време, но тя е жена и по-лично я засягат подобни теми от теб.

    Важно е, че въпреки всичко има хора, които не използват възможностите на ума си за създаване на илюзорен свят, в който всичко да е наред, да се чувстват доволни, без да се чувства обвързани, (камо ли отговорни с настоящето си поведение и мислене) за това, в което се превръща животът.

    Мисля си обаче за момичетата, как те реагират на подобно, когато навсякъде наоколо се случват подобни нещи. Разбира се (ако въобще обърнат внимание), най-вероятно не виждат същината на проблема, застават на "мъжката позиция": Че нямало нищо лошо в това да унижаваш човек заради пола му, че си сухар, ако не схващаш шегата. Без въобще да им хрумва, че на тях, за разлика от на мъжете, спокойно би могло да им се случи същото.
    И тогава биха заеле точно обратната позиция, биха се замислили "колко са грешали навремето" и много би ги било яд на себе си. Е, да, само, че малко момичета са: талантливи, амбициозни, чаровни и разбиращи си от работата - като Джейд. Малко момичета биха разбрали.

    Тъжно е, защото точно тях най-много ги засяга. Ама те просто не искат да видят, че ги засяга, затова: "Хайде муци да няма проблем, щом не искаме да има - затворили сме си очите и сега не го виждаме. Ураа! Значи няма проблем."

    ОтговорИзтриване
  4. @Severn - като знам как разсъждават т.нар. "мъжки момичета", излишно е да се надяваш, че опита им може на нещо да ги научи. Когато те самите станат жертва на дискриминация или насилие заради пола си, имат склонноста да изолират случая и да твърдят, че това лично техен, уникален проблем, който няма нищо общо с множеството подобни случаи.

    Другия вариант е още по-лош - застават на позицията "ами аз се проявих като глупачка, предизвиках го и си получих заслуженото". След което започват още по-яростно да се борят срещу жените, които отстояват правата си, понеже след като те са преглътнали горчивия хап мълчаливо, всички така трябва да правят и никой няма право на различна реакция.

    Хората не се учат от опита си. Или по-точно от опита, който противоречи на разбиранията им.

    ОтговорИзтриване
  5. От общуването с "мъжки момичета" - мога да потвърдя.

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен23/1/09 18:35

    Друго си е, когато го напише мъж. Надявам се, че си по-добре със здравето вече.

    ОтговорИзтриване
  7. За съжаление се влошавам. Но ще видим.

    ОтговорИзтриване
  8. Това, което описваш, ми напомня филма North Country за рудник, в който мнозинството мъже жестоко тормозеха малкото жени (по действителен случай). Струва ми се, че навсякъде, където средата е изцяло или преобладаващо мъжка, можем да очакваме такава деформация на мисленето и поведението. Аз не съм я изпитала лично, понеже заради професията си винаги съм била в предимно женска среда. В такава среда също има деформации, но от друг тип.
    Разбира се, фактът, че явлението е естествено и закономерно, не го прави приемливо. Поздравявам те, че си мъж и се бориш срещу него.
    Грижи се за здравето си, стискам ти палци!

    ОтговорИзтриване
  9. Канех се да гледам North Country скоро. Но не знам за това - аз не работя в рудник. Работя на място, където хората са обединени от хобито и интересите си, и са доста интелигентни. Не съм забелязал вътре в самите студия лошо отношение към жените, които работят там (въпреки че сексизмът и хомофобията като цяло са налице).

    В случая говорех по-скоро за отношението на обществото към излезлите от сянката жени и към професионализма им.

    За деформираната среда. Когато работех като куриер, една от ученичките ми (бъдещ куриер) каза, че се радва, че повече от половината от нас са мъже, защото преди работела с жени и било змиярник - клюки, сплетни, вражди и обсъждания зад гърба на някого - и постоянно се опитвали да я въвлекат в това. Това, разбира се, също има своите корени, но не знам дали този тип отношения имаш предвид. Бих ми било интересно да поясниш / разкажеш.

    Във всеки случай, колкото по-умен и чувствителен е един човек, толкова по-малко вероятно е да попадне в капана на предписанията на пола, който му / й е "отреден" и сьответно би могъл да бъде преди всичко човек.

    Но религиозните типове ("религиозен" за мен е всеки, който се опитва да изкара света по-добро място, отколкото е) винаги се опитват да извъртят нещата така, че всичко е въпрос на "личен избор", че това е "лична история" или пък обратното, че "всички са такива", че "няма измъкване". Никога обаче не биха признали като причина обществени механизми, които подлежат на промяна. Защото обществото като причинител от една страна смачква идеята им за О'Кей свят, в който всеки има "личен избор" и "свободна воля", а от друга, смачква и лозунга им "така било е и ще бъде" (т.е. следователно и така и трябва да бъде).

    ОтговорИзтриване
  10. Да, нещо такова; както го описа един мъж, "заговорничат две срещу трета, после първата с третата срещу втората и т.н.". А също така безкрайните приказки коя какво откъде си купила и коя какво сготвила.
    Като малка не можех много-много да играя с другите деца, защото ми се струваше, че момчетата само се бият, а момичетата само лъжат. Все пак при момчетата беше по-интересно. Както ти би казал, тяхната интерактивност беше по-добра.

    ОтговорИзтриване
  11. Тъпа история, но много се радвам, че жените не се отказват толкова лесно. Имаме достатъчно ум и способности, а пък комплексарите едва ли ще се откажат с удоволствие от статуквото и ще продължат с комиксчетата и подобни глупости.
    Поствам ти още по темата. http://kimglowfishinsider.blogspot.com/2009/03/blog-post_10.html

    ОтговорИзтриване
  12. Тъпа история, но много се надявам жените да не се отказват толкова лесно. Имаме достатъчно ум и способности, а пък комплексарите едва ли ще се откажат с удоволствие от статуквото и ще продължат с комиксчетата и подобни глупости.

    ОтговорИзтриване
  13. Анонимен21/4/09 16:02

    bib:
    мда, много хубав пост и много верен. Аз съм точно в подобна позиция - мъжка професия, привлекателна. Проблеми от този сорт - колкото искаш. Най-любимото ми преживяване е на 2-ри работен ден в нова фирма някой да застане тихомълком зад мен и да започне да ме разтрива. И да, справям се сама, но определено не търпя - начини много.

    Имам теория по въпроса и тя накратко е:

    Положението на жените в напредналите общества се е променило драстично за последните да кажем 100 години - от 100% зависимост от мъжа до 100% независимост от мъжа.

    Жените вече се възприемат като равни, с пълното право на съществуване такива каквито са, без да е нужно непременно някой мъж да ги одобрява, харесва, желае, притежава и тн. Иначе казано, можеш да си Ти без да си жената на някого. Това променя общуването на жените с мъжете.

    Голяма част от мъжете, обаче, все още не са забелязали тази промяна или по-скоро не искат да я забележат, защото ще се наложи и те да променят отношението си към жените и най-страшното трябва да преосмислят и своето собствено място в тази "новосъздала се ситуация". Така зейва една доста голяма пропаст между двата пола, у нас най-често се проявява под формата на "тая пъ за ква се мисли". Така или иначе топката остава е в мъжките ръце, защото ние назад няма да се върнем, обаче нямам представа дали им е лесно и въобще - какво им се случва.

    За мое щастие, това бавно се променя, особено в западната част на Европа е нещо отдавна проумяно и прието за нормално - има работещ пример.

    Както се казва, "очаквайте скоро и у нас" и много се радвам, че си повдигнал темата, а също и че си го направил толкова умно и внимателно.

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен10/1/10 11:46

    Много обичам компютърните игри и особено куестове и стратегии: с битки, приключения, стрелба, управляване на империи и т.н. Твоята статия ме изненада, уплаши и натъжи. Очевидно за много хора полът е проблем. Може би твърде много мъже и жени живеят с отвратителното убеждение, че светът на забавленията е запазена територия за мъжете. Макар и често да съм била дискриминирана в живота си в различни области, за мен особено болезнена остава дискриминацията, когато става дума за достъп до забавление. Уви, в артистичните среди, в които се движа - в писателските и художествените кръгове е същото: мъжете са подтиквани да се забавляват и следователно да работят неща, които им доставят удоволствие, докато жените са много по-насърчавани да изпълняват или просто да РАБОТЯТ. Е, аз си избрах да се забавлявам. Естествено, това не е поощрявано от никого в нашето твърде дебилно общество. Но в никакъв случай ПРОБЛЕМЪТ НЕ Е ЛИЧНО МОЙ. Тъжно, тъжно за света и за обществото, което, тук отново си прав, е твърде, твърде чекиджийско! Поздрав сърдечен!

    ОтговорИзтриване
  15. Brenda Braithwaite беше споменала, че на изложенията за игри журналистите редовно я бъркат с booth girl и я питат дали може да повика някой, който разбира от играта (на която тя всъщност е дизайнер и продуцент). Всичко това при положение, че тя вече е жена на средна възраст, и макар и красива, не прилича на 20-годишна, оскъдно облечена моделка. Сигурно следва да го приеме като комплимент?

    Самите booth girls са част от това, което прави игровата индустрия запазено място само за мъже. На игровото изложение те присъстват, за да бъде обстановката "секси" и за да привличат внимание към щандовете на производителите. Очевидно жените нямат работа там.

    @emaiv,
    има много неща, които правят игрите запазено място за мъжко забавление.
    Можем да започнем от фиксацията върху бързи коли, състезания или пък войни и оръжия, сякаш без оръжие не може да има игра (дизайнерката Ким Суифт направи уникалния, оригинален first person Portal, в който реално нямаш оръжие и целта ти не е да избиваш врагове). С други думи липсата на нови идеи и фиксацията върху мачото с голямата пушка е поредна причина индустрията само да губи с това, че не привлича жени в редиците си (унизителното отношение в офиса [жените са само за ебане и за рутинна работа] е друга тема на разговор)
    Друго нещо, което кара жените да не вземат игрите насериозно, са героините - които са дотолкова напомпани и оскъдно облечени, че нито биха могли да се бият така, както играта го показва, нито биха могли да се катерят, или да общуват с някого и той да ги взема насериозно - т.е. самата игра става неубедителна, а жената не може да се асоциира с героинята, защото тя очевидно е създадена с цел да я гледа мъж, а не с цел съпреживяване.
    И т.н., и т.н.

    ОтговорИзтриване
  16. ще цитирам блога ти в колонката си за cyberbullying-a
    в опит да избегна личния момент.

    ОтговорИзтриване
  17. Развил съм статията по по-подробен и не-личен начин тук, така че може да използваш този източник:

    http://illfb.wordpress.com/2010/01/29/women-in-game-design/

    ОтговорИзтриване
  18. мерси. така ще направя.

    ОтговорИзтриване