сряда, юни 25, 2008

Sky Doll: Жълтият Град

За този комикс бях предупреден, че може да ми се стори феминистичен. Защото, както знаете, феминизмът е нещо много страшно и лошо и трябва да бъде натъпкан където му е мястото, за да е весел и с песен денят.



Главната героиня в Sky Doll е андроид - кукла, предназначена за сексуално удоволствие. Куклите периодично губят спомените си, но тя е успяла да събере достатъчно, за да се почувства личност. След заплаха спомените й да бъдат изтрити, тя бяга от Господ (кой е Господ, ще разберете от комикса). Но юридически Ноа е едно нищо, просто вещ, и единственото, на което може да се надява, е някой да я притежава.

Sky Doll ме покърти с това, че покрива много общи теми със сценария на моя собствен недоклатен комикс, "Кукла", а именно:
  • сексуалната дискриминация
  • опредметяването
  • гадостите на религията
  • и там има зла жрица, която държи юздите
  • и там има скрита зад религията тайна, неосъзнаването на която може да доведе до това да е "...твърде късно. За всички."
Чебу определи Sky Doll другояче, и много точно: "Не очаквах, че един комикс може толкова добре да говори за социални проблеми, без да става досадно моралистичен и в същото време да забавлява с много интелигентна ирония, лек закачлив хумор и страхотен арт!" Тези й думи ме накараха веднага да купя книжката на Artline. Действието наистина е живо и увличащо (нещо, за което аз имам още да се уча). Героите са симпатични и запомнящи се. Смешното и тъжното вървят ръка за ръка по начин, по който само истински майстор може да ги сплете.

Изкушавах се да ви покажа няколко забавни страници (разговорът с Бог в началото, няколко сблъсъка на Куклата с големия свят), но така първо ще ви спойлна прекалено, и второ, няма да е честно към издателите, поели риска да се занимават с комикси.

Показвам ви само тези. Те са доста мрачни и не дават представа за живото темпо на историята, т.е. тук просто трябва да се примирите с моя вкус:

изключена

Религия 1

Религия 2


А единственият хумор, който ме кефи, явно е абсурдният:



SkyDoll обаче има много други страни отвъд показаните от мен и всеки ще намери в него нещо за себе си, дори хората, които искат просто да се забавляват. Те ще затворят последната страница с усмивка и добро настроение, макар че поемат риска в главата им да се загнезди някоя неудобна мисъл.

Q&A

Мога да си представя реакцията на някои свои познати и роднини към този преглед. Те биха били нещо от сорта на:

Комиксите са глупаво нещо.

SkyDoll е най-добрият комикс, който съм чел през целия си живот. Ако трябваше да изтрият спомените ми за всички комикси, които някога съм чел, и да остане спомен само за един от тях, щях да избера това да бъде SkyDoll.
Ако не четете комикси, но искате да видите на какво е способно това изкуство така, както аз понякога давам шанс на упадъчни изкуства като театъра, балета и операта, то може да дадете на SkyDoll шанса да ви очарова и смае.

Ебаси, какво толкова ти хареса?

Хареса ми това, че Sky Doll осветява повечето неща, за които хората си затварят очите и се самозалъгват. При това зарежда с оптимизъм и бодрост, вместо да сдухва и да навява безнадеждност.
Но това е, което ми хареса на мен. На вас може да ви хареса нещо съвсем друго. Точно това прави комикса толкова добър - той не е окован в рамките, които му слагам.

14 лева е много скъпа цена за комикс.

За 14 лева получавате твърди корици, хубава хартия, миришеща на опияняващо, прясно мастило, изпълнена с живи цветове и много страници в огромен формат от типа на "ДЪГА".
За мен лично цената на комикса е много ниска. Но всякаква цена ще е висока за човек, свикнал да получава духовната храна безплатно, докато именно тя трябва да бъде най-ценена и купувана.

А сега нека да дефинираме "скъпо". Когато бях безпаричен ученик, най-бедния в класа, съм си недояждал със седмици, лишавал съм се от какво ли не и съм правил чудеса, за да си позволя филм, комикс, книга или оригинална игра, но това винаги си е оставало приоритет номер едно. Междувременно бедняци си купуват скъпи GSM-и и взимат заеми, за да отиде "детето" им на чикиджийския абитуриентски бал. Всичко опира до това кое смятате за най-важно, независимо от парите, които изкарвате.

Откъде мога да си купя Sky Doll?

Аз си купих Sky Doll от Хеликон... Има я и в "Пингвините". Вземайки предвид мизерните бройки, в които се издават всички книги, е по-добре да побързате, преди да се е изчерпал и без това ограниченият тираж.

Стилът на рисунките прилича на WITCH, това съвпадение ли е?

Alessandro Barbucci & Barbara Canepa, художниците на WITCH, са автори и художници на историята на SkyDoll. Да бе, и аз се изненадах, ама е факт. Но като се замисли човек, има някаква феминистична последователност в това.
За съжаление авторите са процедирали точно както с WITCH, т.е. направили са няколко ударни, великолепни първи епизода и след това са оставили други да рисуват, а може би и да пишат. Въпреки това, на W.I.T.C.H. му отне минимум година да се развали. А Sky Doll е нещо смайващо добро. Рядко се среща фантастика, която да те накара да се замислиш за конците, които дърпат всички ни.

4 коментара:

  1. Анонимен18/7/08 20:27

    нема как, ще се чете

    добре, че всички епизоди ги има в isohunt :)

    ОтговорИзтриване
  2. Прегледах скановете. Зле са. Лично на мен ми убиха всякакво удоволствие от разглеждането. Това е като да гледаш Wall*E в 700 MB версия, грозно компресирана и дублирана на руски, вместо да отидеш в киносалона.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен1/5/09 17:57

    Има и другите две книжки из нета.
    Май последната още се рисува.

    ОтговорИзтриване